You are currently viewing Bez stresu k Panamskému prieplavu – k jednému z najväčších inžinierskych veľdiel ludstva

Bez stresu k Panamskému prieplavu – k jednému z najväčších inžinierskych veľdiel ludstva

Doba čítania: 5 min

Panamský prieplav netreba asi veľmi predstavovať. Táto veľkolepá inžinierska stavba privedená do funkčnosti začiatkom 20. stor láka turistov z celého sveta. Vybudovanie prieplavu uľahčilo námornú dopravu niekoľkonásobne vytvorením dopravnej tepny medzi Tichým a Atlantickým oceánom. Cesta z New Yorku do San Francisca sa skrátila na menej ako polovicu (z 22 000 km na 9000 km), čo malo za následok aj veľké množstvo znížených emisií. Všetky lode plávajúce z New Yorku (alebo San Francisca) do západnej časti Južnej Ameriky (východnej časti Južnej Ameriky) sa museli pred vybudovaním preplaviť okolo celého kontinentu. Niet divu, že takúto stavbu chcú ľudia vidieť na vlastné oči a my sme tiež patrili k nim. 

Zaujímavosti o Panamskom prieplave

Vybudovanie prieplavu sprevádzalo množstvo komplikácii. Prvá zmienka o prieplave je zo 16. stor. a začali ho budovať Francúzi, ktorí aj so skúsenosťami s budovaním Seuzského kanálu neboli úspešní. Po získaniu nezávislosti Panamy od Kolumbie (1904) iniciatívu prebralo USA, ktoré kontrolovalo prieplav až do roku 1999, kedy prešla kontrola späť pod Panamu. 

 

  • 80 km dlhý kanál, ktorý spája Atlantický (Colón) a Tichý oceán (Panama City)
  • okolo 25 000 ľudí zomrelo pri budovaní prieplavu v dôsledku rôznych tropických chorôb a žltej zimnice
  • na stavbe sa podieľalo vyše 40 000 robotníkov
  • preplaviť sa kanálom trvá 8-10 hod
  • na celej trase je 5 komôr ktoré dvíhajú a znižujú loď, aby bola schopná sa preplaviť cez Panamskú šiju 
  • komory umožňujúce prepravenie plavidiel sú široké 33,5m a dlhé 300m. Lode sú už vyrábané aby spĺňali tieto parametre
  • pri jazere Gatún sa musí loď dvihnúť o 26m nad morom, aby loď mohla vplávať do jazera Gatún a preplaviť sa kanálom
  • od otvorenia kanálom sa preplavilo vyše 1M lodí a ročne cca 13 000-14 000
  • ročne sa vyzbiera okolo 2$ biliónov  na prechod kanálom. Každá loď platí clá na základe prepravovaného tovaru a veľkosti. Poplatok sa môže vyšplhať až k pól miliónu dolárov
  • najlacnejší zaregistrovaný poplatok je 36 centov za to, že človek si preplával sám panamský kanál bez lode

Ako sa dostať k Panamskému prieplavu ?

To že Panamský kanál sa nachádza v Paname je asi jednoznačné. Krajine v centrálnej Amerike, kde sa viete dostať buď letecky a spravíte si roadtrip po krajine, alebo sa vyberiete výletnou loďou so zastávkou práve v tu. My sme si zvolili druhú možnosť a zastávkou v Colóne. V podstate je to ale jedno, lebo Panamu zo severu na juh prejdete za niečo cez hodinu autom. Hlavnou atrakciou Panamy je práve Panamský prieplav. Veľmi dôležitou otázkou je ale kde sa na tento ľudský zázrak ísť pozrieť. Na celej dĺžke sú dostupné 3 miesta: Agua Clara, tie sú v blízkosti mesta Colón a sú pri vstupe do jazera Gatún. Pedro Miguel: tie moc populárne nie sú a najpopulárnejšie sú Miraflores a to z jednoduchého dôvodu, lebo sú najbližšie k hlavnému mestu Panama City. Pred návštevou sme dlho skúmali kam sa vybrať a vyšla nám nakoniec Agua Clara z niekoľkých dôvodov. 1. Je to najnovšie vybudované turistické centrum s výhľadom na jazero Gatún a Puente Atlántico 2. sú tam až 3 komory v ostatných návštevníckych centrách je len jedna 4. Miraflores je neskutočne populárne a kúsok od Panama City a chceli sme sa vyhnúť davom turistov. 5. Pedro Miguel sme ani nezvažovali. Lístky si bez problémov kúpite aj na mieste. Detaily o všetkých turistických centrách Panamského kanálu nájdete  LINK TU. Keď už si zvolíte miesto, kde sa chcete pozrieť na lode, ktoré sa plavia cez kanál, stačí si zajednať taxík. Určite zjednávajte a španielčina vám určite bude nápomocná. My sme za 4 osoby vrátane celodenného sprievodcu platili 140$. Určite by sa dalo zjednať aj lacnejšie, ale nemali sme čas ani chuť. Pôvodne sme malé objednané auto, ale keďže v Paname sa rozhodli, že v nedeľu pracujú len do 12:00 (aj keď sme mali potvrdenie o rezervácii na presne dohodnuté časy po 12:00) iná možnosť ako zobrať taxík nebola. Veľmi dôležitá vec je aby ste si pozreli, či sa počas vašej doby návštevy plaví nejaká loď. Na to vám slúži táto stránka – LINK TU, kde vidíte aktuálne všetky lode, ktoré sa plavia kanálom. 

Ako Funguje Panamský prieplav

Prieplav funguje na veľmi jednoduchom princípe. Všetky lode či už vstupujúce z Atlantického, alebo Tichého oceánu sa musia nadvihnúť do výšky aby boli schopné sa preplaviť cez Panamskú šiju. Pri vstupe z Tichého oceánu (z juhu) to zabezpečuje komora v Miraflores, kde plavidlá sú zdvihnuté o dve úrovne. O tretiu úroveň sú zdvihnuté pri Pedro Miguel odkiaľ už loď prechádza cez Culebra cut, najvyššie položenú časť Panamského kanálu. Táto časť je dlhá zhruba 14km. Po preplavení sa loď dostáva k jazeru Gatún, ktoré je dlhé 34km. Na konci jazera 3 komory pri Agua Clara znížia plavidlo o 3 úrovne, dokopy o 26m a veselo sa môže plaviť do Atlantického oceánu. Denne stojí množstvo lodí pred vstupom do kanálu a vyzerá to naozaj ako prvotriedna dopravná zápcha. 

Čo zažijete pri Panamskom kanále ?

V každom turistickom centre, či už Milaflores alebo Agua Clara máte miestnosť s projekciou s detailnými informáciami z výstavby a zaujímavými faktami o Panamskom prieplave. Najdôležitejšou atrakciou je, ale samotné pozorovanie lodí. Toto ľudské veľdielo, ktoré umožní preplaviť sa aj 150 tonovej lodi, ktorá sa musí vyvýšiť o 26m je neskutočným zážitkom. Sledovať to naživo je úžasné, postupné napĺňanie troch za sebou idúcich komôr je práve výhoda Agua Clara, keďže v MIlaflores sú dve. Nehovoriac o výhľade na jazero Gatún v pozadí s Puente Atlántico dodáva tú správnu atmosféru. Môžete si tiež ísť pozrieť lode z blízka dole ku kanálu, kde je ďalšia vyhliadková plošina asi 10 min pešo od hlavnej dolu kopcom. Dajte si naozaj dostatok času aby ste sa neponáhľali, lebo kým sa jedna loď dostane cez všetky komory naozaj to chvíľu trvá. Po ceste ak máte šťastie môžete stretnúť aj leňochodov, ktorými je Panama typická. Celkovo by som si na návštevu vyhradila určite 2hod až 2,5 hod, aj keď oficiálne tvrdia, že stačí 1,5h.

Lode čakajúce na preplavenie

Panamský kanál bol určite na našom bucket liste a keď sme našli trasu výletnej lode so zastávkou v Paname, neváhali sme ani chvíľku. Niektoré lode ponúkajú aj splavenie Panamského prieplavu, avšak je to dosť časovo náročné, min. 10 hod. Z nášho pohľadu ak máte obmedzený čas úplne stačí navštíviť jednu z turistických centier pri komorách.