You are currently viewing Izrael a Palestína – predĺžený víkend vo svätej zemi

Izrael a Palestína – predĺžený víkend vo svätej zemi

Doba čítania: 5 min

Izrael a Palestína sú stále kontroverzné destinácie hlavne z dôvodu ich spoločnej histórie. Ale aj napriek komplikovanej histórii je tam naozaj čo objavovať. Mix kultúr je neskutočný. Posledné expanzie Ryanairu nám veľmi padli vhod, keďže nám sprístupnili návštevu povedzme vzdialenejších a nie tak tradičných krajín na turistiku z našej zemepisnej šírky. Let do Eilaru je veľmi dobrý východiskový bod aj do Jordánska alebo Egyptu (Taba). Ceny leteniek do Eilatu sú omnoho výhodnejšie a dáva možnosť spoznať aj okolité krajiny keďže vzdialenosti, nie sú neprekonateľné.

Izrael je vhodný na rôzny typ dovolenky. Môžete stráviť týždeň v Eilate na pobreží červeného mora, ísť do vnútrozemia a stráviť dovolenku pri mŕtvom mori, kým nevyschne alebo to poňať turisticky či nábožensky a vybrať sa do Jeruzalema a iné sväté miesta. My sme sa rozhodli pre štýl z každého rožka troška a predĺžený vikend mohol začať. Kúpili sme obojsmerné letenky za 60 eur v strede januára. Bola to príjemná zmena odletieť do 25 °C z aktuálnych 10 °C v strednej Európe. Prebieha veľa diskusii o bezpečnosti, ale pokiaľ sa nevyberete do oblasti Gaza nemal by byť žiadny problém.

Náš itinerár bol tradične dosť nabitý

Deň 1 – let ráno do Eilatu,

Deň 2 – výlet k Mŕtvemu moru, Jeruzalema a Betlehemu

Deň 3  – Timna Park –Eilat

Deň 4 – let naspäť do BA

Celkovo je Izrael dosť drahý, veď práve tam som jedla najdrahšiu zmzlinu vo svojom živote (mini kopček za 5 eur). Na výlet sme šli traja takže Airbnb bola jasná voľba. Dan našiel super byt s perfektnou terasou a výhľadom na celý Eilat len asi 15 min pešo od centra.

Eilat

Je typické prímorské mesto, ktoré leží na ústi do Červeného mora, konkrétnejšie v Aqabskom zálive. Mesto je hlavne vybudované vďaka hotelom, barom a reštauráciám. Ak máte na pláne ostať dlhšie určite by som volila all inclusive, keďže jedlo v reštaruáciách je dostatočne drahé (Pizza vo fastfoode 20 eur.) Samozrejme, ale museli sme okúsiť miestnu kuchyňu, takže počas pobytu sme vyskúšali jednu z reštaurácii na promenáde pri mori, kde nájdete všetko od reštaurácii cez bary, obchody až po zmenárne a rôzne iné služby. Klasicky sme mali výlet naplánovaný dosť nahusto. Pôvodne sme chceli pozrieť korálovú zátoku a zátoku delfínov, ale keďže od piatkového západu slnka až do sobotného západu slnka z dôvodu Šábesu nefunguje skoro nič, tak sme to nakoniec vzdali. Majte Šábes vždy na pamäti pri plánovaní výletu do Izraela.

V sobotu sme teda naplánovali výlet cez lokálnu cestovku Tourist Israel. Dávali dokonca zľavu 5 % na druhý výlet tak sme zľavu samozrejme využili na drahší keď bola taká možnosť a objednávali sme dva výlety. Tiež sme rozmýšľali nad prenajatím auta, ale netrúfli sme si hlavne, keď sme chceli ísť aj do Palestíny. Poznám viacej ľudí, čo si auto objednali a brázdili Izrael aj s Palestínou a bez problémov. Cena za výlet nebola až taká zlá v porovnaním s autom, tak sme sa rozhodli pre lokálnu cestovku.

Pohľad na Eilat a Jordánsko

Mŕtve more

Potom čo nás ráno vyzdvihli z hotela, zamierili sme priamo k Mŕtvemu moru, najnižšie položené miesto na zemi (430m pod morom). More sa zmenšuje každým rokom, keďže nemá nijaký iný zdroj vody, ako dážď a toho tam veru veľa nie je. Mŕtve more je známe vysokou koncentráciou soli, čo zapríčiňuje absolútne nadnášanie a nemožnosť utopiť sa. Takže aj totálni neplavci sa nemusia obávať. More je zdrojom pre výrobu kozmetiky zábalov a mnohých ďalších kozmetických produktov, ktoré si tam viete zaobstarať. Aj keď bol január tak ráno sme mali 22 stupňov a voda mohla mať okolo 20, tak sme neváhali a možnosť levitácie na hladine sme vyskúšali na vlastnej koži. Modernou zaujímavosťou je aj najnižšie položený Mcdonald’s na svete, čo sa nachádza priamo pri Mŕtvom mori.

Jeruzalem

Po ceste do Jeruzalema sme sa mali možnosť zahliadnuť Yericho či Beduínske dedinky. Pre mnoho ľudí ma Jeruzalem veľmi spirituálny charakter. Predsa sa tam na každom kroku nachádzajú veci, o ktorých sme sa učievali na náboženstve. Po príchode sme priamo zamierili do starého Jeruzalema. Vstúpili sme do ohradeného centra cez Jaffa Gate. Jeruzalem je zaujímavý príklad, ako môže existovať viac národov či náboženstiev v relatívnej symbióze. Mesto je rozdelené na 4 časti: Kresťanskú, Arménsku, Muslimskú a Židovskú. Najprv sme prešli cez tu Arménsku, kde sme sa prechádzali po úzkych uličkách plných obchodíkov a ľudí až, kým sme dorazili k vyhliadke na Skalný Dóm (Dome of Rock) práve tu ževraj Abrahám obetoval svojho syna a pre moslimov má význam miesta odkiaľ Mohamed sa vydal na nočnú cestu do neba. Je to významné miesto pre viacero kultúr, avšak je náročnejšie sa tam dostať, keďže návštevné hodiny sú veľmi obmedzené. V pozadí sa týčila Olivová hora, z ktorej podľa Biblie Ježiš prichádzal na kvetnú nedeľu do Jeruzalema. Toto mesto je plné náboženských príbehov. Najdôležitejšie miesto pre kresťanov je Golgota. Momentálne je na tom mieste postavený kostol Chrám božieho hrobu kam vedie tzv. Krížová cesta: Via Dolorosa.  Niektorí veria, že Ježiš vstal z mŕtvych  mimo mesta za hradbami. Jeruzalem má neskutočnú atmosféru hlavne z dôvodu, že sa na takom malom mieste pretína neskutočné množstvo histórie, kultúr a náboženstiev. Po ceste sme boli pozrieť aj Synagógu Hurva. Posledná zastávka bol známy múr nárekov, o ktorom asi ani nič písať nemusím.

Jerusalem

Betlehem

Mali sme na výber pobudnúť dlhšie v Jeruzaleme alebo ísť pozrieť miesto, kde sa narodil Ježiš. Vybrali sme si druhú možnosť, lebo ja som zástancom pozrieť toho, čo najviac. Vstúpili sme teda aj na územie Palestíny. V Betleheme v podstate nebolo nič iné, len kostol postavený na mieste, kde sa narodil Ježiš, takže žiadnu maštaľ so somárikom nečakajte 😀 Príjemne ma prekvapil velikánsky stromček na hlavnom námestí, aj keď už bola polovica januára. Samozrejme som si musela kúpiť Betlehem z Betlehema v obchode so suvenírmi. Spať do Eilatu sme prišli neskoro večer a akurát sme sa mohli poriadne vyspať na ďalší deň kedy nás čakala Timna.

Miesto narodenia Ježiša

Timna Park

Je to krásny park plný skál, piesku a hôr plných ložísk medi. Celý park bol pokrytý morom a trvalo nám asi 2-3 hodiny, kým sme ho prešli. Bez auta alebo iného dopravného prostriedku je sa tam vybrať nemysliteľné. Zastavili sme sa na niekoľkých miestach a spravili sme niekoľko veľmi dobrých fotiek. Po návrate sme mali ešte pol dna na detailnejšie preskúmanie Eilatu. Myslím na to, že sme v Izraeli boli 2 celé dni sme toho videli neúrekom. Samozrejme sú aj ďalšie krásne miesta ako Tel Aviv, Haifa, snáď niekedy nabudúce.

Praktické info

Pri odjazde si dajte rezervu na letisko minimálne 3 hodiny. Aj keď sme leteli z už nefungujúceho letiska Ovda, kontroly pri odlete boli neskutočne zdĺhavé. Dôležitá vec bola aj, že sme nedostali razítko do pasu, keďže pri cestovaní do istých krajín s Izraelskou pečiatkou by mohlo byť komplikovanejšie. Mena je Izraelský šekel.

Celkové náklady boli 208 eur na osobu na 4 dni: 60 eur letenky – 60 eur – výlet Jeruzalem – 27 – ubytovanie – 21 eur Timna Park – 20 eur transfer na letisko – Jedlo 20 eur